Motto: Cia³o cz³owieka w ca³ej swojej psychofizjologii jest instrumentem g³osu.
Prof. Jadwiga Ga³êska-Tritt
Prowadzê dwa rodzaje zajêæ: indywidualne - m.in. dla nauczycieli, ksiê¿y, wokalistów, organistów (w Studio Odnowy Wokalnej w Warszawie) i zbiorowe (grupowe) dla zespo³ów i chórów w miejscach ich prób. Czas trwania lekcji indywidualnych 60 minut.
Umieszczony poni¿ej program jest ogólnym zarysem pracy nad g³osem. Uk³ad i rodzaj æwiczeñ dostosowany jest do potrzeb osoby zg³aszaj¹cej siê z okreœlonymi problemami g³osowymi. Zadbaj o to, by Twój g³os brzmia³ naturalnie, dŸwiêcznie, bez wysi³ku, „chrypki”. Wypracuj na drodze zajêæ indywidualnych prawid³owe prowadzenie g³osu.
Twój g³os to Ty sam. G³os nie jest obiektem samym w sobie, lecz œciœle jest zwi¹zany z osob¹ i jej emocjonalnoœci¹. Podstawowym zadaniem jest uwalnianie energii i emocji poprzez obserwacjê swoich reakcji na impulsy, wejœcie „w siebie”, walka ze stresem, nabieranie zaufania do w³asnego cia³a. Kszta³towanie g³osu, kszta³tuje nasz¹ osobowoœæ, pomaga w odzyskaniu w³asnej wartoœci i pog³êbia wiarê we w³asne mo¿liwoœci.
Zapraszam do prze¿ycia ODNOWY WOKALNEJ.
PROGRAM ZAJÊÆ
A. EMISJA G£OSU INDYWIDUALNA (mowa, œpiew)
1. Rozpoznanie i niwelowanie z³ych nawyków w mowie spontanicznej (codziennej)
2. Redukowanie szkodliwych usztywnieñ w postawie cia³a i napiêæ w aparacie g³osowym
3. Odblokowanie oddechu – powrót do naturalnego rytmu oddychania
a. æwiczenia rozluŸniaj¹ce, prowadz¹ce do uspokojenia wnêtrza
b. æwiczenia rytmiczne, wzmacniaj¹ce pracê podstawy instrumentu – oparcie g³osu
c. æwiczenia rytmiczno wokalne prowadz¹ce do uzyskania przestrzennoœci ca³ego cia³a i wyzwolenia emocji – otwarcie gard³a, otwarcie cia³a).
4. Wypracowanie korzystnego dla mowy (œpiewu) wspó³dzia³ania narz¹dów artykulacyjnych (¿uchwa, wargi, jêzyk, podniebienie twarde, podniebienie miêkkie, krtañ).
a. praca nad elastycznoœci¹ narz¹dów artykulacyjnych, w celu kszta³towania w³aœciwego rezonansu i si³y brzmienia g³osu
b. naturalne wykorzystanie rezonansu, æwiczenia rozgrzewaj¹ce g³os
c. masa¿ odpowiednich czêœci g³owy (nasady)
d. æwiczenia dykcyjne
5. Podstawowa wiedza z zakresu dzia³ania narz¹du g³osu i higieny g³osu
6. Uzyskanie œwiadomoœci pracy nad g³osem – kojarzenie i zapamiêtywanie prawid³owych odczuæ
B. ZBIOROWA EMISJA G£OSU (rozœpiewanie chóru)
1. Æwiczenia gimnastyczne – rozluŸniaj¹ce
2. Kszta³towanie postawy chórzystów w czasie pracy z g³osem
3. Relacja g³owa-tu³ów-nogi (poczucie ci¹¿eñ lewitacyjno-grawitacyjnych)
4. Æwiczenia kszta³tuj¹ce poczucie rytmu (pulsacji wewnêtrznej)
5. Æwiczenia wzmacniaj¹ce pracê nóg i t³oczni brzusznej
6. Æwiczenia rytmiczno-wokalne prowadz¹ce do wyzwolenia emocji z jednoczesnym odczuwaniem przestrzeni otwartego gard³a
7. Æwiczenia usprawniaj¹ce pracê narz¹dów artykulacyjnych i æwiczenia dykcyjne
8. Æwiczenia pobudzaj¹ce rezonator górny i rezonator dolny do wzmo¿onego drgania
9. Æwiczenia wyrównuj¹ce brzmienie zespo³u (ci¹g samog³oskowy, rejestry)
10. Æwiczenia poszerzaj¹ce skalê g³osu
© Copyright by J. £ukaszewska - powy¿sze informacje s¹ chronione prawem autorskim i nie mog¹ byæ kopiowane ani wykorzystywane w ca³oœci lub w skrócie bez zgody autora.